KEKURANGAN PROTIN ? APA PERLU BUAT ?

09:33

Assalammualaikum semua entry kali ini , anda meungkin kekurangan protin dan apa perlu buat ?
apa itu protin ?

Protin adalah bahan asas bagi pembentukan badan kita. Setiap aktiviti tubuh badan kita dijalankan oleh protein, tanpa protin badan kita seumpanya runtuh seperti runtuhnya keluli pada bangunan tinggi.
Protin terlibat dalam fungsi komunikasi sel-sel seperti dalam transduksi sel-sel, fungsi enzim-enzim, Banyak lagi fungsi setiap asid amino yang begitu kompleks dan sukar difahami oleh manusia.
Protin juga terlibat dalam fungsi KEIMUNAN badan manusia. Protin akan bergabung dengan molekul antibodi bagi membawa toksin keluar dari badan.
Protin juga membekalkan tenaga sebanyak 10% daripada proses glukoneogenesis (pemecahan lemak kepada gula). Protin juga adalah sebahagian dari hormon. Hormon mengawalatur fungsi tubuh badan kita.
Disebabkan fungsi protin yang penting maka kewujudannya di dalam tubuh badan kita sangatlah penting. Dalam artikel kali ini saya akan kongsikan dengan anda apakah maksudnya jika kandungan protin di dalam darah anda rendah.
Darah anda mengandungi dua jenis protin, iaitu albumin dan globulin. Albumin membantu menyimpan cecair dari bocor keluar sel-sel, dan globulin memainkan peranan dalam fungsi imun anda.
Biasanya, jumlah albumin dan globulin dalam darah antara 6,0-8,3 g / dl. Jika protein darah anda adalah rendah, ia bermakna bahawa badan anda tidak mengawal selia atau menyerap protin dengan betul.

SEBAB ANDA KURANG PROTIN DALAM DARAH 

1) Glomerulonefritis
Glomerulonefritis disifatkan apabila berlakunya keradangan pada salur darah penapisan dalam buah pinggang anda yang dipanggil glomeruli.
Glomeruli bertanggungjawab untuk mengeluarkan bahan buangan dan cecair yang berlebihan dari darah dan mengekalkan keseimbangan elektrolit.
Protin dalam darah anda adalah terlalu besar untuk melalui glomeruli yang sihat. Apabila berlakunya keradangan pada glomeruli anda, ia membenarkan protin untuk keluar dari darah dan bocor ke dalam air kencing anda.
Hasilnya, jumlah protin di dalam darah akan menurun dan meningkatkan kandungan protin di dalam air kencing anda. Apabila ini berlaku, air kencing anda akan kelihatan berbuih kerana protin berlebihan.
Gejala termasuk tekanan darah tinggi, pengekalan cecair, warna air kencing bertukar kepada  merah jambu atau coklat.
2) Nephrotik Sindrom
Neprotik sindrom adalah gangguan buah pinggang tidak spesifik yang dicirikan oleh tahap protin darah rendah, tahap protin tinggi di dalam air kencing, kolesterol tinggi dan bengkak di sekeliling mata, tangan dan kaki.
Mereka yang mengidap nephrotik sindrom biasanya kehilangan 3 g protin dari darah dalam tempoh 24-jam. Nephrotik sindrom mungkin berlaku sebagai komplikasi dari diabetis atau dari keadaan perubatan yang dipanggil amyloidosis.
3) Penyakit Hati
Penyakit hati adalah satu istilah am bagi apa-apa sebab yang mengurangkan fungsi hati, termasuk hepatitis, sirosis, sindrom reye dan penyakit wilson.
Fungsi hati ialah menghasilkan albumin dalam darah anda. Apabila hati anda tidak berfungsi dengan betul, pengeluaran albumin akan terganggu dan jumlah protin di dalam darah akan menurun.
Mereka yang mempunyai penyakit hati mungkin mengalami penyakit kuning, atau kulit dan mata berwarna kuning  dan mengalami sakit perut.
4) Malabsorption
Iaitu suatu gangguan pada sistem pencernaan, seperti penyakit Crohn dan ulser kolitis, dicirikan apabila berlakunya keradangan kronik pada usus kecil, kawasandi mana kebanyakan nutrien, termasuk protin, diserap.
Apabila usus kecil anda mengalami keradangan kronik, ia tidak menyerap protin di dalam diet dengan betul, yang membawa kepada tahap protin di dalam darah menjadi rendah.

CARA UNTUK MENDAPATKAN PROTIN ?
di sini saya mencadangkan anda supaya mengambil ENERGIZING SOY PROTIN .(ESP)

ESP ini sangat banyak mengandungi protin . ia merupakan suplimen yang berasaskan kacang soya  . Kacang soya yang digunakan adalah non-GMO(non Genetic Modified Organisms ) 
ESP shaklee ini menyediakan 9 amino asid penting yang tak dapat dihasikan oleh badan kita . ia diperkaya dengan 5  sumber vitamin , dan 4 sumber mineral . sangat sesuai untuk semua peringkat umur ,yang tua mahupun yang muda :) 
satu hidangan esp ni bersamaan 2 kali  ganda daging , 4 kali ganda telur ,12 kali ganda susu rendah lemak , tiada kolestrol tiada uric asid , dan sangat mudah diserap oleh tubuh badan :) 
kalau anda kekurangkan protin anda  boleh amalkan kan minuman esp ni insya Allah dapat diatasi :)
selamat mencuba !

JIIKA ANDA BERMINAT SILA HUBUNGI SAYA SEGERA 
FARZANA 
0178732289 SMS/WASSAP
FB : NUR FARZANA ROSHAIDI 


You Might Also Like

1 comments

  1. betul tak EXP ne blh myembuhkan org yg mghidap Nephrotik Sindrom??

    ReplyDelete

Contact Form

Name

Email *

Message *

Popular Posts

Like us on Facebook

https://www.facebook.com/profile.php?id=100013792563140

Flickr Images