FAKTA MENARIK MENGENAI TUBUH MANUSIA

08:17

TAHU TAK KORANG?? banyak lagi yang anda semua tak tahu mengenai tubuh manusia . so Far kat sini nak share sikit lah ye :)

FAKTA MENARIK MENGENAI TUBUH MANUSIA !

  1. OPERASI OTAK BERSAMAAN DENGAN JUMLAH KUASA BAGI  SEBIJI MENTOL 10 WATT
otak manusia menggunakan lebih kurang 200 kilo kaloari  sehari besamaan dengan 10 watt kuasa . untul perbandingan yang lebih jelas . 10 watt bersamaan 1/10 daripada kuasa yang digunakan  oleh sebiji mentol dengan kekuasaan 100 watt .Hebatkan ?

    2. BADAN BERSALIN KULIT SETIAP TUJUH TAHUN

aikk? macam mana tu kan ? badan bersalin kulit lak an . hisssh. Meh Far terangkan .
macam ni , sebanyak  25 000 000 sel  sudah mati sebaik anda selesai membaca ayat ini ! Jangan bimbang, pada masa yang sama badan terus menghasilkan  300 billion sel setiap hari bagi menggantikan sel yang rosak  dan musnah . Perkara ni berterusan tau sehingga semua sel lengkap diganti dalam masa 7 tahun .


   3. ISYARAT SARAF BERGERAK SELAJU 25OKM/SEJAM 

Isyarat saraf bergerak sangat laju ye , iaitu sehingga 250 km sejam . Can you imagne that ??
Bersamaan kelajuan Formula1 .Woow ! Daebak ! (hebat)
Bagaimanapun kelajuan ini  bergantung  kepada sesetengah saraf . Sebagai contoh , kita ambil jari lah ea , jari yang terbakar akan cepat menghantar isyarat kepada otak terus dan kemudian dihantar kembali kepad jari terbabit supaya menjauhi api dalam tempoh sekelip mata .

   4. JUMLAH SEL LEBIH BANYAK DARIPADA JUMLAH BINTANG DI GALAKSI

Ye ,betul sangat ! . Seluruh badan kita  terdiri daripada  75 trillion sel . Setiap satu sel bersamaan sebuah kota yang lengkap dengan segala kemudhana dan peraturan masing masing .


   5 . 100 000 BATU PANJANG SALUR DARAH MANUSIA

Kalau kita sambungkan salur darah kita , yang ada pada seorang kanak-kanak kecil , anda akan dapat 60 000 batu panjangnya . Lebij menakjubkan bagi orang dewasa panjangnya pula , 100 000 batu . Kalau try lilit kat bumi kita  , salur darah terbabit dapat membuta lebih 4 lilitan bumi ! WOW ,hebat !

  6. SEL BERTINDAK BALAS DENGAN NIAT ATAU FIKIRAN AND A

Indeed true ! Sebab minda sangatlah berkuasa besar dan benar-benar mengawal segala kelakuan dan tingkah laku tubuh kita. Berita baiknya , anda dapat menagwal minda anda dan menyalurkan pada jalan yang lebih baik . So .korang sentiasa lah berfikiran positive , keran fikiran positif , menarik perkara positive seperti menguatkan fungsi imunisasi tubuh kita .


TERIMA KASIH KORANG SEBAB SUDI MEMBACA ENTRY FAR !


FB : NUR FARZANA ROSHAIDI

 

You Might Also Like

0 comments

Contact Form

Name

Email *

Message *

Popular Posts

Like us on Facebook

https://www.facebook.com/profile.php?id=100013792563140

Flickr Images