SENGGUGUT SAKIT MELAMPAU BAGAIMANA ?

08:52

SENGGUT ? Toksah Tanya . sebab kalau dah mengalami setiap bulan jika didatangi haid , memang puas menanggung sakit . ada yang tergolek golek sakit , ada yang terbaring , baring telungkup . macam macam pattern . hanya kaum wanita yang paham dathu rasa sakit itu bagaimana . 

JOM HADIAHKAN GLA NI pada kawan wanita anda , teman istimewa , ibu atau makcik makcik anda di sana . pasti dorang berterima kasih pada anda di samping anda boleh gembirakan mereka di atas pemberiaan itu :)

KENAPA ANDA SENGGUGUT ?



Senggugut yang puan alami itu sebenarnya kerap dihadapi kebanyakan wanita. Senggugut ini boleh berlaku ketika wanita itu pada usia remaja, di bangku sekolah atau sudah masuk zaman pekerjaan.
Dan, masing-masing ada punca yang berlainan. Contohnya senggugut semasa remaja kebiasaannya tidak mempunyai apa-apa sebab dan akan hilang atau beransur kurang apabila umur meningkat dan selepas bersalin.

Sebaliknya, senggugut yang berlaku ketika usia lanjut selalunya berpunca daripada masalah seperti endometriosis. Senggugut kadangkala menjadi serius seperti berlakunya muntah-muntah yang teruk, sakit kepala dan memerlukan seseorang itu mengambil cuti atau ubat penahan sakit yang kuat.


Ada dua jenis iaitu senggugut primer dan senggugut sekunder.

Senggugut primer berlaku sejak mula wanita itu didatangi haid dan memang susah dicari puncanya.
Senggugut sekunder pula biasanya mempunyai punca dan yang paling biasa disebabkan masalah endometrisis. Oleh kerana pertumbuhan dan perkembangan endometriosis bergantung kepada hormon estrogen yang dikeluarkan semasa haid maka ia akan terus membesar dan merebak


JAdi JOM AMIK LANGKAH BERJAGA JAGA ATAU PERBAIKI MASLAH ANDA .
SAYA FARZANA 0178732289 SEDIA MEMBANTU ANDA :)
 

You Might Also Like

0 comments

Contact Form

Name

Email *

Message *

Popular Posts

Like us on Facebook

https://www.facebook.com/profile.php?id=100013792563140

Flickr Images