CARA MENGATASI PENAT BELAJAR

06:47

Mungkin anda sebagai pelajar seringkali berasa penat dan cepat lesu ketika mahu ke kelas, dalam kelas  ataupun semasa menyiapkan kerja yang diberikan oleh pensyarah atau cikgu .

Tersengguk sengguk semasa dalam kelas , rasa mata tu dah tak boleh tahan dah . berair je mata . menguap .Sapa yang pernah rasa macam tu jugak ? sila senyum :)

Heee .. kan saya juga student ,malah ramai kawan saya tegur ,kenapa saya masih segar dan tidak mengantuk dalam kelas . Even tengahari dah puas berkawat ,dan waktu 2 petang pulak ,kami perlu hadiri kelas undang undang (suksis).SUKSIS ni satu badan beruniform di UPM ,di mana latihan kami diadakan setiap hari sabtu sepanjang semester .SUKSIS Adalah sukarelawan polis siswa siswi .
haa, teruskan membaca ..

Saya senyum sahaja .

Saya hanya minum PERFORMANCE DRINK je sebelum nak mulakan training suksis tu .

memang best , sampaikan saya langsung tak menguap semasa dalam kelas undang umdang di waktu petang pulak tu , ye la ,mana lah nak fokus kan semasa kelas ,dah lah lepas penat berkawat dan wkatu 2-54 adalah waktu kemuncak mengantuk .


Saya juga makan omega guard hari hari ,sebab ni boleh fokuskan otak saya ketika belajar.


JOm kite tengok tips hilangkan ras mengantuk :


1. Pasang Niat
– Untuk apa anda belajar, kenapa pula anda belajar? Bila semua ini anda telah mampu jawab dengan jelas, jerit kuat-kuat dalam hati. Katakan dalam minda anda bahawa anda mesti belajar untuk menggapai matlamat anda itu. Tidak ada orang malas yang boleh berjaya. Matlamat yang benar-benar jelas akan membawa seseorang itu ke suatu tahap yang tidak pernah dijangka-jangka dan mampu menewaskan apa pun halangan yang ada di hadapannya. Mengantuk, bosan dan sebagainya bukanlah masalah.

2. Belajar dalam jangka waktu yang pendek
– Ini penting. Selepas 1 jam seeloknya, berhenti sekejap. Kalau 30 minit sudah rasa penat pun tidak mengapa, berhenti sejenak. Buatlah apa-apa hobi anda.

Baca novel-novel, komik-komik, main game pun tak apa, asal anda mendapat semula semangat study anda. Amalkan tabiat begini selalu, dan anda akan rasa anda tidak akan jemu untuk menelaah buku-buku pelajaran anda.

3. Dapatkan tidur yang cukup 
– Ramai yang terlepas pandang mengenai hal ini. Tidak ada gunanya menelaah berjam-jam tetapi hasilnya sama saja dengan mereka yang menelaah hanya sejam. Apa bezanya? Belajar dengan berkualiti nilainya memang tidak sama dengan mereka yang belajar, tetapi tiada kualiti.

 Jika inginkan kualiti masa belajar, pastikan anda benar-benar segar dan cergas semasa belajar. Otak yang letih sukar untuk memproses segala maklumat yang dihantar kepadanya dengan berkesan. Jadi, pastikan anda mendapat tidur yang mencukupi. Ingat, tidur yang sempurna juga merupakan salah satu strategi untuk anda berjaya di dalam pelajaran.

4. Minum Air Masak (kosong) 
– Jadikan amalan minum air masak sebagai amalan harian. Makan buah-buahan selalu pun bagus. Tubuh yang kekurangan air akan lebih mudah untuk berasa letih. Letakkan sama air mineral di sebelah meja anda.

Air ini akan membantu anda jadi penenang apabila anda gelisah. Jadikanlah ia suatu amalan dalam hidup anda, agar anda berasa lebih cergas dan lebih sihat dalam urusan harian


haaa ..macam tu ..boleh lihat jugak testimoni yang dah ambil performance drink tadi ..

photo credit to : preciousinsyirah.blogspot.ocm


Kalau anda rasa nak segar je dan fokus dalam kelas ,mesti cuba performance drink dan omega guard /lagipun omega guard promosi bulan ni .


atau anda nak lesu dan tak fokus ,asyik menguap je dalam kelas ,,rugi nanti pensyarah bagi tips kita tidur pulak .

oke :)

farzana 017 8732289
facebook : nur farzana roshaidi
 

You Might Also Like

0 comments

Contact Form

Name

Email *

Message *

Popular Posts

Like us on Facebook

https://www.facebook.com/profile.php?id=100013792563140

Flickr Images